Propocené ponožky a ošoupané boty

Dave Luv
Z mírně netradičního názvu jste asi usoudili, že toto téma je o cestování, hradech, blátivých cestách, roztrhaných mapách - o všem, co jste zažili během vašich výletů. Můžete přidávat tipy na pěkná místa.

20.11.2011 jsem založil nový web, na kterém budete moci najít další naše cestopisy z výletů. Kromě toho tam naleznete legální mapy zdarma pro svoje GPS navigace Garmin.

Kostelík

Dave Luv

Volně přístupné jeskyně Moravského krasu (1) - Kostelík

Pokud patříte mezi nadšence, kteří rádi vymetou kdejakou díru , zde je můj první tip. Že je Kostelík volně přístupný znamená, že se do něj můžete vydat bez rizika, že se nedostanete dovnitř.

Kostelík - foto od východu   Kostelík - mapa

Jeskyně Kostelík se nachází v Moravském krasu jen asi 500 metrů od známé lokality Býčí skála. Jeskyni kdysi vytvořil Křtinský potok, který v současnosti protéká výrazně níže u silnice - podívejte se na mapku.

Pokud přijíždíte autem, doporučuji zaparkovat podél silnice před Býčí skálou (lépe to nejde) a od Býčí skály pokračovat vpravo do kopce po modré turistické značce, která po projití Kostelíku pokračuje dále do Křtin a začíná v Adamově.

Pokud se na začátku stoupání chcete vyhnout kopřivám, někdo již prošlapal zkratku, která asi v polovině palouku napravo od Býčí skály vede přes kamenné schody. Za okamžik již pěkně stoupáte kvalitní lesní cestou občas posetou kameny či protkanou kořeny stromů. Po chvíli se vám Kostelík ukáže v plné kráse:

Kostelík - západní portál

Kostelík je průchozí jeskyně s vysokým portálem, proto je po celé své délce (asi 30 metrů) krásně osvětlený sluncem. Baterku nepotřebujete. V jeskyni se údajně v jednom ze skalních výklenků dá spadnout do díry - toto místo jsem ale nenašel. Přesto bych zde děti nenechal pobíhat bez dozoru.

V okolí Býčí skály existuje ještě mnohem větší volně přístupná jeskyně - Jáchymka. O té zase jindy - tato jeskyně má již více pater a bez pořádné baterky si ji neprojdete. V úplné tmě tam můžete snadno spadnout do některé z děr.

Re: Kostelík

Povichr
A uprostřed jeskyně je velké ohniště. Taky tam je vysoký strop a tak jeskyně připomíná chrám.

Re: Kostelík

Odpověď na tento příspěvek od Dave Luv
Tedy ten druhý obrázek je naprosto úžasný -  vchod do jeskyně zalitý sluncem a obklopený stromy a zelení

Re: Kostelík

Totodile7625
Ja jaskyne radsšej rmavé a vľhké, než osvetlené suchým ( letným, alebo jarným ) slnokom. Ale to nič nemení na to, že tá jaskyňa vyzerá skvele. Dlho som v žiadnej nebol, aj mám chuť niekam ísť.

Re: Kostelík

Dave Luv
Administrátor
Totodile7625 napsal(a)
Ja jaskyne radsšej rmavé a vľhké, než osvetlené suchým ( letným, alebo jarným ) slnokom. Ale to nič nemení na to, že tá jaskyňa vyzerá skvele. Dlho som v žiadnej nebol, aj mám chuť niekam ísť.
Kupodivu v Kostelíku nebylo úplně sucho a teplo - přestože je takto krátký. Naopak v Jáchymce, která je celá tmavá, bylo teplo jako venku.

Někdy si zajeď k nám do Moravského krasu - ty 4 neznámější jeskyně zná asi každý ze školních časů :o) O Punkevních se asi nemá cenu zmiňovat (totální nával, rezervovat si návštěvu je přes léto nutné i 2 týdny předem), Kateřinská jeskyně je moc hezká a jen za 40 Kč, Balcarka je nově zrekonstruovaná a ve Sloupskošošůvských je otevřený nový dlouhý okruh, který si musím někdy jít projít.
Nově otevřený Výpustek mi za 110 Kč přišel předražený (na to, že v něm nejsou krápníky), ale zase je to bývalý vojenský bunkr včetně pořád funkčního vybavení.

Kromě těchto známých jeskyní bývá každý rok v květnu pro nadšence otevřená Býčí skála (doporučuju, je super) a na sv. Václava bývá otevřená Ochozská jeskyně (v té jsem ještě nebyl).

Máš Jakube prolezlé slovenské jeskyně? Jak fakt Dobšinská tak unikátní, že se tam vyplatí zajet?

Re: Kostelík

Dave Luv
moni napsal(a)
Tedy ten druhý obrázek je naprosto úžasný -  vchod do jeskyně zalitý sluncem a obklopený stromy a zelení
Chtěl jsem podobně vyfotit i vstup do jesyně Jáchymky - ovšem zrovna v ten den se asi konala ve Křtinách svatba a někdo tam pro svatebčany připravil hru, kdy tam na lano zavěsil jakýsi věci nad vchod - a nechtělo se mi jim to zkazit (či to retušovat na compu ze záběru).

Re: Kostelík

Dave Luv napsal(a)
moni napsal(a)
[...]
Tak třeba někdy příště

A ta fotka se Ti vážně hodně povedla

Re: Kostelík

Dave Luv
Administrátor
moni napsal(a)
Tak třeba někdy příště

A ta fotka se Ti vážně hodně povedla
Díky
Možná se povedla Majdě - fotili jsme oba a nevím, čí obrázek to nakonec je
Plánuju novou expedici, tentokrát už s pořádnou baterkou ;o).

Re: Kostelík

Já ještě nereagovala, to jsem ostuda. Článek jsem četla už včera a velmi mě zaujal. Hned jsem přemýšlela, že bych tam zajela

Vypadá to dobře. V jeskyních jsem dlouho nebyla.

Re: Kostelík

Dave Luv
Administrátor
Sonia napsal(a)
Já ještě nereagovala, to jsem ostuda. Článek jsem četla už včera a velmi mě zaujal. Hned jsem přemýšlela, že bych tam zajela

Vypadá to dobře. V jeskyních jsem dlouho nebyla.
Neuděláme někdy nějaký společný výlet? Mohli byste klidně přespat u nás a pak zajedem do Krasu či do brněnské ZOO

Re: Kostelík

Jo, klidně. Jen teď už to nehrozí. Je zima, já musím účtovat a manžel má hodně práce. Ale na jaře někdy v květnu, když je 20-22°C,  to by bylo super.

Re: Kostelík

Sonia napsal(a)
Jo, klidně. Jen teď už to nehrozí. Je zima, já musím účtovat a manžel má hodně práce. Ale na jaře někdy v květnu, když je 20-22°C,  to by bylo super.
Jo a Sonia mne přibalí do batožiny a bude mne nosit na zádech
a až nebude moci, tak se vystřídáte ...

Jo, to bude skvělý výlet, se skvělým výhledem ...

Jáchymka

Dave Luv
Odpověď na tento příspěvek od Dave Luv

Volně přístupné jeskyně Moravského krasu (2) - Jáchymka

Jáchymka leží asi 700 metrů od Býčí skály - na opačnou stranu než jeskyně Kostelík. Dostanete se k ní od Býčí skály po modré turistické značce, tentokrát směrem na Adamov.

Jáchymka - mapa

Většina současných map dostupných na netu je neaktuální a k Jáchymce vás od Býčí skály žene bahnitým pásem lesa. Pokud zrovna nemilujete rochnění se v blátě, řiďte se mou mapkou - nejprve modrá značka vede po silnici směr Adamov a za zatáčkou se nachází rozcestník přímo u vývěru Jedovnického potoka. Toto místo napravo od silnice určitě stojí za shlédnutí.

Pak přejděte silnici a pokračujte přes louku do lesa - modrá značka je tu společná se zelenou značkou naučné stezky Josefovského údolí. Cesta pokračuje lesem mírně do kopce.

Podobně jako Kostelíkem, i Jáchymkou stezka přímo prochází. Tedy jejím spodním patrem, které je osvíceno puklinami ve zdi a ve kterém jsou četné komůrky, do kterých musíte vlézt po čtyřech. Děti nikam nenechávejte lézt samotné.

Jáchymka - západní vstupy   Jáchymka - komůrka

Pokud se do jeskyně podíváte ze směru od Adamova (jako je tomu na obrázku výše), hned po pravé ruce následuje vstup do hlavního dómu jeskyně. Již pár metrů od vstupu zde nevidíte vůbec nic. Obyčejná baterka, kterou si svítíte na klíčovou dírku při cestě z hospody, vám tu opravdu stačit nebude.

Jáchymka - hlavní dóm   Jáchymka - naprostá tma

Po levé straně hlavního dómu je svah, jehož přítomnost jen tušíte. V jednom místě je asi metrová jáma, proto při výstupu dávejte pozor. Po zdolání svahu se už rovnou chodbou dostáváte na střední úroveň jeskyně, ze které vedou schůdky se zábradlím do nejvyšší části - velké prostory zvané Dóm světla. Skalní průrva pěkně osvětluje vršek jeskyně - bohužel z této části nemám fotky, neboť jsme neměli použitelnou baterku, takže Majda zůstala dole a cvakala mi bleskem na cestu ;o).

Pokud v jeskyni zůstanete chvíli tiše stát, můžete slyšet tajemné zvuky, které dávají tušit přítomnost netopýrů někde u stropu jeskyně. V úplné tmě je to mrazivý zážitek.

Proč se vlastně jeskyni říká Jáchymka? Kdysi v ní léta žil poustevník Joachim. Docela ho obdivuji, v té tmě musel mít velkou spotřebu svíček  Ale pěkný výhled z jeskyně mu tu tmu vynahradil.

Jáchymka - výhled

Re: Jáchymka

Pěkný a kdopak to je uvnitř jeskyně?

Re: Jáchymka

Dave Luv
Administrátor
Sonia napsal(a)
Pěkný a kdopak to je uvnitř jeskyně?
Ano, správně, jsou to moje hýždě

A v silném předklonu jdu proto, abych si baterkou bludičkou aspoň dosvítil na špičky bot

Na fotkách, co dělala Majda, to pak někdy působí směšně, protože blesk jeskyni osvítí a neznalý pozorovatel by nechápal, zda jsem tam někde ztratil drahokam či proč mám nos u země

Re: Jáchymka

Vypadá to jak když káráš nějakého trpaslíka

Re: Jáchymka

Dave Luv
Administrátor
Sonia napsal(a)
Vypadá to jak když káráš nějakého trpaslíka

Re: Propocené ponožky a ošoupané boty

Dave Luv
Administrátor
Odpověď na tento příspěvek od Dave Luv
Než dopíšu další reportáž, hádejte - co to je, kde to je?
Nápověda - není to živé

Čarodějnice

(foto: Petr Zajíček)

Re: Propocené ponožky a ošoupané boty

Dave Luv
Administrátor
Dave Luv napsal(a)
... hádejte - co to je, kde to je?
Koukám, že nikdo neuhodl (což bude asi tím, že tu zrovna nikdo není )

Hádanka pokračuje
123